Het Einde! - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Jouke en Laura - WaarBenJij.nu Het Einde! - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Jouke en Laura - WaarBenJij.nu

Het Einde!

Blijf op de hoogte en volg Jouke en Laura

29 November 2012 | Verenigde Staten, New York

De afgelopen 86 dagen hebben we 8186 mijl gereden, dat is 13098 kilometer. Gemiddeld reden we zo'n 4 kilometer op 1 liter benzine, wat betekent dat deze afstand zo'n 3274 liter benzine heeft gekost. Tijdens deze rit zijn we door 21 staten gereden:
-Washington (The Evergreen State)
-Oregon (The Beaver State)
-Californië (The Golden State)
-Nevada (The Silver State)
-Arizona (The Grand Canyon State)
-Utah (The Beehive State)
-Colorado (The Centennial State)
-New Mexico (Land of Enchantment)
-Texas (The Lone Star State)
-Louisiana (The Pelican State)
-Mississippi (The Magnolia State)
-Alabama (Land of Dixie)
-Florida (The Sunshine State)
-Georgia (The Peach State)
-South Carolina (The Palmetto State)
-North Carolina (The Tar Heel State)
-Virginia (The Old Dominion State)
-Maryland (The Old Line State)
-Pennsylvania (The Keystone State)
-New Jersey (The Garden State)
-New York (The Empire State)

Onderweg zijn we dertien originele waarschuwingsbordjes tegen gekomen, waarbij we onder meer werden gemaand op te passen voor tsunami's, beren, ratelslangen, afbrokkelende kliffen, bergleeuwen, autistische kinderen, orkanen, manatees, krokodillen, overstekende slangen, gieren, sneeuwstormen en overstekende schildpadden.

Naast de met de camper gereden afstand hebben we ook nog kilometers gelopen, gefietst, gezwommen, gekajakt, gevaren en gesnorkeld. Ook hebben we in de bus, de trolley, de streetcar, de metro, de taxi, de veerpont, de kabelbaan, de trein, de airboat, de glass bottom boot en uiteraard het vliegtuig gezeten.

In die 21 staten hebben we tien grote steden bezocht, namelijk Seattle, San Francisco, Los Angelos, San Diego, Las Vegas, San Antonia, New Orleans, Savannah, Washington en New York.

We bezochten niet alleen steden, maar hebben ook van de natuur genoten. We hebben zes national parks bezocht, namelijk Crater Lake, Yosemite, Lake Mead, Grand Canyon, Mesa Verde en de Everglades. In en om deze parken hebben we behoorlijk wat wildlife gezien. We zagen onder meer eekhoorns, chipmunks, herten, elk, ibissen, krokodillen, alligators, wasberen, leguanen, hagedissen, slangen, anhinga's, zwijnen, schildpadden, kikkers, gieren, adelaars, manatees, kalkoenen en stinkdieren.

Naast de national parks hebben we ook een aantal pretparken met een bezoek vereerd. We zijn naar Disneyland, San Diego Zoo, Universal Studios & Isles of Adventure, Seaworld en het Kennedy Space Center geweest.

Deze 86 dagen hebben we iedere dag iets anders gegeten. We hebben hierbij de Italiaanse, Mexicaanse, Amerikaanse, Chinese, Thaise, Navajo, Cajun, Tex-Mex, Creoolse en Franse keuken geprobeerd. Dit was niet altijd even hoogstaand; qua fastfoodketens hebben we Taco Bell, KFC, IHop, Denny's, Jack in the Box, McDonalds, Wendy's, Domino's, The Red Lobster, Burger King, Subway en Applebees geprobeerd. Wel hebben we vele etenswaren voor het eerst gegeten, waaronder alligator, po'boy, crawfish, catfish, dolfijn, gumbo, jambalaya, key lime pie, fajita's, pumpkin pie, forel, kalkoen met stuffing, cranberry sauce, yams en ham.

De maximale temperatuur tijdens onze reis was 110 graden Fahrenheit, dat is 43 graden Celsius. De minimumtemperatuur was 29 graden Fahrenheit, dat is -2 graden Celsius.

Dankzij het 'take one, leave one' beleid van de bibliotheken op de campings (als je een gelezen boek achterlaat, mag je een boek uit de boekenkast weer meenemen) hebben we de hele reis voldoende leesvoer gehad. Laura heeft 20 boeken gelezen, Jouke 9.

De hele reis hebben we beschreven in 17 blogs (18 met deze erbij), hierbij hebben we totaal 228 foto's toegevoegd. Onze blog is, op het moment van schrijven, 937 keer bekeken en bovendien hebben we 127 reacties gekregen.

Met andere woorden: jullie hebben eraan meegewerkt dat dit werkelijk een onvergetelijke droomreis is geworden. Allemaal heel erg bedankt! :)

PS. Hierbij nog de foto's van de laatste dagen van onze reis. Zondag bezochten we het gebied van de Amish, een streng christelijke gemeenschap die nog volledig zonder elektriciteit leeft. We hebben één van hun huizen van binnen kunnen bekijken en mensen met paard en wagen zien rijden. Bizar! Maandag zijn we New York in geweest. Tweeënhalf jaar geleden hebben we al een week in deze fantastische stad doorgebracht, maar er stonden nog wat dingen op ons lijstje. We bezochten de Public Library (voor de dames, denk aan SatC!) en Grand Central Station, en hebben heerlijke cupcakes gegeten bij de Magnolia Bakery. Dinsdag stond vooral in het teken van inpakken en schoonmaken, maar 's avonds hebben we nog een drankje gedaan met Saskia en Josh, Laura's nichtje en haar man, die in New York wonen.

Gisteren zijn we op het vliegtuig gestapt en vanochtend om 11:27 landden we op Schiphol. We zijn weer thuis!

• 29 November 2012 - 16:08

Claudia:

Jeeeeh:) fijn dat jullie genoten hebben!! Wij hebben zeker genoten vh leesvoer via de mail en t contact via whatsapp, maar zo egoïstisch als we zijn... Vinden we het nog veeeel fijner dat jullie weer terug zijn! Dikke kusssen xxx en.... Tot morgen:)

• 29 November 2012 - 18:40

0ma:

Lieve Laura en Jouke Fijn dat jullie weer thuis zijn, wat hebben jullie genoten en veel gezien volgens het laatste verslag. Prachtige foto,s weer. Laura wat staat die jas jou leuk!!
    Ik heb over die amis gezien ooit op tv, die leven helemaal in de oudheid
    Bedankt voor de mooie blogs en foto,s
    Liefs Oma

• 29 November 2012 - 19:04

Lucy:

Ik vrees dat jullie volgend jaar een rondreis door Canada moeten maken. Al was het alleen maar om ons verhalen te vertellen.
    Welkom thuis!

• 29 November 2012 - 19:29

Marten Smeding:

Zo zie je maar weer wat een uitstekende smaak ik toch heb,ook ik vond dat die jas je uitstekend stond Laura en dat vest van je vader stond Jouke ook prima. Dus Tjalling en Akke kunnen samen weer naar de Makro om wat anders te halen. Wat waren jullie toch weer herkenbaar toen jullie dat vliegtuig uitkwamen;allebei geen spatader veranderd. Toch zijn jullie dat natuurlijk inwendig wel. Voortaan zullen jullie bij berichtgeving over Amerika altijd even opveren en veel wat je straks weer tegenkomt kan worden afgezet tegen datgene wat jullie allemaal hebben gezien in misschien wel het machtigste land op aarde. (dit laatste ram ik knarsetandend op mijn toetsenbord)
    Jullie hebben dus gekajakt (ik jak ka,wij jakten koe,wij hebben een jak gekeeld) De overtreffende trap is trouwens kajakkeren,Jouke peddelt,Laura hangt er achter op tweelatten.
    Onderweg werden jullie dertienmaal voor gevaar gewaarschuwd:dat op zich is al niet in orde en moet welhaast een samenzwering zijn.
    Bij alle prachtige dieren die jullie hebben gezien was dus ook het stinkdier. Maar natuurlijk stinken de dieren thuis het lekkerst! Dus Joey,zet hem op. En ach, dan moeten jullie nog al die familie langs....
    Jouke heeft negen boeken gelezen:En ik maar denken dat dit een reis door Amerika was,maar als Jouke daar ook nog boeken bijleest moet het wel een doodsaaie trip zijn geweest.Laura heeft slechts twintig boeken gelezen,moet daar niet meegenomen staan? En heeft Jouke Laura alles laten rijden, dat er maar zo weinig tijd voor lezen overbleef?
    Jullie hebben de Amish in het wild gezien op de manier zoals die allochtonen zich voortbewegen: met paard en wagen. Ik heb in Roemenië verscheidene mensen gezien die met een wagen met een os ervoor

• 29 November 2012 - 19:38

Marten Smeding:

reden.(welke oen geeft mij op de computer zo weinig ruimte om mijn briljante evaluatie te plaatsen?) En de wielen van die wagen waren van massief hout en bijna was ik door gaan draven en had ik ze vierkant verklaard.
    Maar de slaapkamer van de Amish - jongen, dat is haast te mooi om waar te zijn. Alsof ze daarmee willen zeggen:als de muren hier op je af dreigen te komen,troost je want het zijn wel hele mooie!
    Doodzonde dat de blogs nu eindigen,niets meer om je eigen sores van je af te schrijven,ik moet nu mijn jaloersheid op wat anders richten het is echt erg,
    Marten.

• 29 November 2012 - 21:21

Akke Van Leeuwen:

Ja, fijn weer thuis boerenkool eten, dat stond tenminste niet in het lijstje.
    We zijn allemaal blij dat jullie zo'n geweldige reis hebben gemaakt en zijn ook weer blij dat jullie heelhuids weer thuis zijn. Jammer dat Joris vanochtend niet aanwezig was, het zou hilarische tv geweest zijn, met twee vaders die samen het spandoek torsten.
    Enne de jas is te koop ...

• 30 November 2012 - 07:43

Dinja:

Zo, en dat pakt niemand jullie meer af! Supergaaf wat jullie allemaal meegemaakt hebben, en heel fijn dat we ervan mee mochten genieten:) Tot heel, heel snel!