De eerste dagen - Reisverslag uit Spijkenisse, Nederland van Jouke en Laura - WaarBenJij.nu De eerste dagen - Reisverslag uit Spijkenisse, Nederland van Jouke en Laura - WaarBenJij.nu

De eerste dagen

Blijf op de hoogte en volg Jouke en Laura

06 September 2012 | Nederland, Spijkenisse

We zijn inmiddels drie dagen verder en daarom vonden we het wel tijd worden voor een eerste blog, uiteraard met foto’s!

3 september
Om 14:00 vlogen we vanaf Schiphol, via Reykjavik, naar Seattle. We hebben een prima vlucht gehad met Icelandic Air. Het tweede deel van de reis was het vrijwel onbewolkt, waardoor we grote delen van Groenland en Canada vanuit de lucht hebben kunnen zien, mooi! Om 18:00 lokale tijd (03:00 in Nederland) kwamen we, erg moe, aan in Seattle. Gelukkig hadden we vrij snel een transfer naar het hotel te pakken en vielen we, na het eten van een giga burger, al snel in slaap.
Helaas bleek dat we toch wat last hadden van het tijdsverschil. Om 01:00 werd Laura nl. wakker en kon zij niet meer in slaap komen. Met de gedachte ‘als ik even een hoofdstukje lees, val ik vast wel weer in slaap’ pakte ze haar boek, om er drie uur later achter te komen dat het niet slim is om een spannende thriller te gaan lezen als je eigenlijk moet slapen...

4 september
Na een Amerikaans ontbijt (geroosterd brood, gelukkig zonder eieren!), namen we de taxi naar de plaats waar we onze camper op moesten halen. Een laaaange uitleg later kregen we de sleutels en zijn we op weg gegaan naar onze eerste camping. Even spannend was het wel, de camper is zo groot als een bus! We moesten even wennen aan het leven in en het rijden met de camper. Bovendien hadden we nog steeds last van vermoeidheid dus besloten we deze eerste dag lekker op de camping te blijven om bij te komen. We hebben wel even de noodzakelijke boodschappen gedaan, hoewel dat niet al te gemakkelijk was. Amerikaanse supermarkten zijn groot met een hoofdletter G, ongeorganiseerd en bevatten vooral heel veel kant-en-klaar voedsel. Het was echt zoeken naar verse producten en uiteindelijk hadden we een klein mandje vol waar we ruim $45 voor moesten betalen. (Overigens viel ons hier voor het eerst ook op dat het vooroordeel dat alle Amerikanen erg dik zijn, eigenlijk best wel klopt: we zijn nog steeds vrijwel geen slanke, of gewoon gemiddelde, mensen tegen gekomen…).

5 september
Onze eerste echte reisdag. ’s Ochtends zijn we middels het OV naar Seattle geweest. Voor maar 10 dollar konden we heen en terug met de bus, en waren we met een half uurtje in de stad. Seattle bleek een mooie stad te zijn tot je wat verder kijkt dan de oppervlakte. We zijn in 2 uur meer zwervers tegen gekomen dan in een jaar tijd in Rotterdam en omstreken. De stad is schoon en de gebouwen zijn mooi, maar de crisis heeft duidelijk zijn sporen nagelaten. Eén van die mooie gebouwen is de Space Needle, waar we (toegegeven, met knikkende knieën in de lift) naar boven zijn gegaan om van het uitzicht te genieten. Dat uitzicht is wel heel mooi: Seattle ligt aan een baai en heeft, althans in vergelijking met andere Amerikaanse steden, maar weinig hoogbouw. Op de foto’s hieronder zie je wat een mooi plaatje dat geeft.

Eenmaal terug bij de camper begonnen we aan onze eerste roadtrip. Doel is om morgen en overmorgen de Highway 101, de kustlijn van Oregon en volgens de reisgids één van de mooiste wegen van de VS, af te rijden. Om daar aan te kunnen beginnen, zijn we vandaag door het zuidelijke deel van Washington State gereden. Washington heeft als bijnaam ‘Evergreen State’ en het was ons vrij snel duidelijk waarom. Het is een heel mooi , groen gebied vol water waarbij het echt een plezier is om er doorheen te rijden. Uiteindelijk zijn we vandaag in Cathlamet (spreek uit: ‘Ket-LA-met’) beland. Een spookdorpje, met een schitterende omgeving en een fantastische pizzeria!! Onze ogen waren echter wat groter dan onze maag… Laura stelde voor een grote pizza met z’n tweeën te nemen, waarover Jouke nog zijn twijfels had: zou het wel genoeg zijn?! Op de foto hieronder zie je dat we samen nog niet eens tot halverwege zijn gekomen… Mocht iemand een stukje willen, hij ligt hier nog :P.

Morgen en overmorgen dus de 101!

Plus- en minpunten van de VS tot nu toe
Positief:
- Het OV is goedkoop en snel (althans, in Seattle. Overige steden moeten we nog maar even afwachten natuurlijk). Hier kan men in Nederland nog wat van leren!
- Amerikanen maken steeds een praatje. Overal waar we even moeten wachten (bijvoorbeeld op de lift bij de Space Needle) maken de mensen die het dichtst bij ons staan meteen kennis en vragen ze ons waar we vandaan komen, of we het leuk hebben en wat we allemaal nog meer gaan doen. We moeten hier wel een beetje aan wennen, maar vinden het ook erg leuk dat men zo geïnteresseerd is!
- WiFi. Werkelijk overal is gratis Wi-Fi, wat voor ons, nu we zo ver van onze familie en vrienden verwijderd zijn, een echte uitkomst is. Heel prettig om even snel onze nieuwe whats-app berichtjes te kunnen lezen of onze e-mail te kunnen bekijken. Hopelijk is dit over een paar jaar ook in Europa normaal.

Negatief:
- De wegen. De snelwegen zijn niet bepaald van goede kwaliteit. Af en toe rijden we mijlenlang over een holderdebolderweg, en dat was vandaag gewoon een Interstate Highway (de grootste snelwegen binnen de VS). Met een gewone auto zou je hier al last van hebben, maar met een grote camper is het helemaal geen pretje.
- We merken toch wel dat, hoewel we de taal uitstekend spreken en de VS net zo westers is als NL, er ook grote verschillen zijn waar we flink aan moeten wennen. De groot-groter-grootst-enorm gewoonte hier is best onhandig (het was bijvoorbeeld niet mogelijk om in de supermarkt een normale hoeveelheid gehakt te kopen, wat moeten wij met 1.5 kilo?!) en de gigantische hoeveelheid aan reclames is behoorlijk overweldigend. Gelukkig beginnen we ook hier al aan gewend te raken.

De volgende blog volgt snel!

• 06 September 2012 - 07:06

CLAUDIA:

Hoi lieve vrienden, ver weg:)
    Ik was helemaal blij met t mailbericht dat jullie wat hadden geschreven...:)
    Jullie hebben al aardig wat ruimte kunnen vullen en dan zijn jullie nog maar 3 dagen weg....
    Het avontuur lonkt:)
    Grappig dat de grootste uitdaging tot nog toe de supermarkt blijkt te zijn haha!

Jullie hebben het alleen over foto's, maar die zitten er niet bij:( ik zie wel die oude foto's... Maar ben zo benieuwd;)
    Dikke kussen van ons en truste voor straks Volgens mij, het is hier nu 07.00!?!?
    Xxxx

• 06 September 2012 - 07:06

CLAUDIA:

Hoi lieve vrienden, ver weg:)
    Ik was helemaal blij met t mailbericht dat jullie wat hadden geschreven...:)
    Het avontuur lonkt:)

Xxxx

• 06 September 2012 - 07:15

Lucy:

Wat een gezellig verslag. Net alsof we er een beetje bij zijn. De foto's zijn leuk. Wel verschil in temperatuur zie ik, op de ene foto een tshirt en in de camper een jas?
    Pas ook op met het bestellen van een large coke of orange juice, voor je het weet zit je uit een emmer te drinken. Dag, xx

• 06 September 2012 - 09:02

Inger:

Wat leuk om te lezen dat het allemaal naar zn zin gaat in 3 dagen tijd!
    Leuke foto's! Maar zo groot was die pizza toch niet :-p
    Hoop snel weer een leuke blog te lezen!

Liefs!

• 06 September 2012 - 09:32

Oma:

Bedankt voor jullie verslag, ik vind het makkelijk, het komt eerst in m,n postvak, dan kan ik het zo opzoeken.
    Wat een grote bak he, die camper, hoe hard mag je daar mee?
    Wat is de verhouding DOLLAR EURO?
    Dag Laura en Jouke, een goeie reis verder hoor!!
    Ik denk aan jullie!!
    Liefs Oma

• 06 September 2012 - 15:23

Jouke En Laura :

@Clau:
    Nog even ter illustratie: die supermarkt was ongeveer zo groot als het magazijn van IKEA, en dan keer 4! Dat was inderdaad best een uitdaging :P.

@Oma:
    ja, we hebben het zo ingesteld dat je een mailtje krijgt, fijn dat het lukt! Met de camper mogen we op de snelweg 60 mijl per uur, dat is ongeveer 96 kilometer per uur. We kunnen aardig doorrijden dus. Een euro is nu ongeveer 1 dollar en 20 cent waard. Liefs!!!

@Inger:
    Nee, we schamen ons ook zeer dat we de pizza niet op hebben gekregen. Hij was zó dik belegd, het lukte gewoon niet! En dan zijn wij nog aardig grote eters... we zullen het binnenkort opnieuw proberen ;).

@Lucy:
    Die foto in de camper is nog een oude foto, toen gingen we in januari in Drenthe campers bekijken om een idee van de grootte te krijgen :P. Het is hier zo'n 20-25 graden overdag, 's nachts koelt het wel flink af naar 8-10 graden. We hebben gelukkig dikke dekens, die zijn dan wel nodig. We gaan vanaf vandaag echt richting het zuiden, dus het wordt voorlopig in ieder geval alleen maar warmer :).

• 06 September 2012 - 18:58

Myrthe:

Hey Laura en Jouke,

Leuk stukje geschreven! Haha moest wel lachen om die grote pizza, hij ziet er wel lekker uit op de foto :) En die camper is ook al zo belachelijk groot. Lukt het al een beetje daarmee te parkeren ;)?

Succes nog met jullie 1.5 kg gehakt, vind dat jullie dat toch wel op moeten krijgen!

xx

• 06 September 2012 - 20:50

Tjalling:

Lieve Laura en Jouke,

Mooi dat jullie het nu al zo intens beleven, ook via Whats-app leuke berichten!
    Neem aan dat die Pizza in een doggiebag is meegegaan en nu naast dat gehaktbrood ligt....

Tja WiFi gratis: grappig, het is net vorige week bekend gemaakt: Nederland heeft na Amerika het dichtste gratis WiFi netwerk, maar hier is mobiel internet redelijk goedkoop.
    Hoe dan ook profiteer ervan en hou ons goed op de hoogte!

Benieuwd naar julllie volgende ervaring: de 101, graag veel foto's

Vaya con Dios
    Pa

• 06 September 2012 - 21:28

Tjalling:

Ik lees net dat bevestigd is dat Iphone 5 gepresenteerd gaat worden:
    woensdag 12 september om 10:00 uur PST is er een Apple iPhone Event in Yerba Buena Center in San Francisco.

Jullie zijn toch in de buurt, kun je even gaan kijken ;-)

Niet meenemen, valt hier niet te gebruiken....Ik wacht wel tot 5 oktober, schijnt ie in NL te krijgen te zijn!

groetjes
    Pa

• 07 September 2012 - 00:10

Roelof:

Good morning, leuke verslagjes! De supermarkten vond ik juist makkelijk; ja, als je de hele supermarkt wil zien moet je zo ongeveer met de auto naar binnen, maar mijn ervaring is dat er in (bijna?) elke supermarkt boven elke gang borden hangen met wat er in die gang ligt. Wel een uitdaging inderdaad om "gewoon" Nederlands te eten! Maar toch is het mij een keer gelukt om zuurkool te maken op mamma's manier. Als je maar lang genoeg zoekt... en inderdaad, de meeste Amerikanen zijn heel spraakzaam en ook behulpzaam. Ze hebben geen idee waar Nederland ligt maar vinden het wel heel interessant. :-)
    Heel veel plezier!

• 07 September 2012 - 14:28

Marten Smeding:

Wat is het prachtig om dit allemaal te lezen en te kunnen zien.
    Etty moet de komende twee weken maar even kijken of we op ons vakantieadres op Tholen ook internet op kunnen om het te volgen.
    Ik zag op de laatste twee foto's al een degelijke jas, de temperatuur was zeker al aardig gezakt.
    Dat van dat vlees begrijp ik niet, ik zou het vast helemaal op hebben gegeten.
    Ik ben nooit erg gek geweest van de USA, maar voor de maaltijden zou ik graag langskomen.
    Ik ben eigenlijk best jaloers op jullie,want wat is het een geweldig avontuur.
    Geniet ervan,
    Marten.

• 09 September 2012 - 15:40

Linda:

Is het eten daar zoveel duurder, of was het alleen zo duur omdat het verse dingen betrof?? Ach en als je toch zulke belachelijk grote porties kan krijgen, hoef je niet eens zoveel uit te geven eraan :p