San Francisco, Baby! - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Jouke en Laura - WaarBenJij.nu San Francisco, Baby! - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Jouke en Laura - WaarBenJij.nu

San Francisco, Baby!

Blijf op de hoogte en volg Jouke en Laura

14 September 2012 | Verenigde Staten, San Francisco

Na ons bezoek aan Crater Lake besloten we dat het tijd was om de volgende staat in te rijden: Californië! Omdat we kaartjes hadden om Alcatraz (de oude gevangenis voor de kust van San Francisco) te bezoeken op 11 september (heerlijke datum...), moesten we voor die tijd in San Francisco gearriveerd zijn. Op weg daarheen zijn we echter eerst nog door Redwood Forest gereden.

Avenue of the Giants
In Redwood Forest, een national park in het noorden van Californië, staan de hoogste bomen ter wereld. Dit zijn niet de Sequoia's (dat zijn de grootste bomen, in omvang, ter wereld, daar komen we later nog!), maar de 'redwoods'. We hebben ons laten vertellen dat het huidige bos, wat gigantisch is, slechts 2 procent is van wat er oorspronkelijk stond. Doordat het hout van deze bomen ongelooflijk sterk is, is 98% van het bos gebruikt om het hele wilde westen mee op te bouwen. Het deel wat nu nog overgebleven is, is niettemin heel indrukwekkend. De bomen kunnen meer dan 100 meter hoog worden (op de foto's zijn de toppen niet eens in beeld te krijgen). De 'avenue of the giants' is een autoweg van ruim 30 mijl, bijna 50 kilometer, midden door dit bos. Om de zoveel mijl is er een stopplaats waar foto's genomen kunnen worden en mooie uitzichtpunten zijn. We zijn op drie plaatsen gestopt en hebben daar onderstaande foto's genomen. Het is heel indrukwekkend om in een bos te staan dat zó enorm hoog is: het is er héél stil (er leven maar weinig dieren door het beperkte zonlicht) en een beetje mysterieus. Bovendien vond Jouke het hier wel een mooi moment om te gaan planken (speciaal voor jou, mam: ons plank-debuut!). We lopen misschien een beetje achter de trends aan, maar we hebben in ieder geval een originele plek gevonden :P.

San Francisco
Na het rijden van de Avenue of the Giants zijn we in een keer doorgereden naar San Francisco. We hadden een camping vlak buiten de stad en konden met het OV gemakkelijk de stad in komen via de beste route: de Golden Gate brug. Helaas hadden we hierbij een beetje pech: de Golden Gate bleek in de mist verstopt te liggen! Voor ons is het bestaan van deze brug dus nog niet volledig bewezen - we schijnen er overheen gereden te hebben, maar zeker weten doen we het niet :P. Op één van de foto's is te zien dat alleen het allerhoogste stukje boven de wolken uitsteekt.

In SF hebben we allereerst over Lombard Street gelopen - dit wordt wel 'the crookedest street in the world' - het meest bochtige straatje van de wereld - genoemd. Binnen één huizenbllok maakt dit straatje 9 haarspeldbochten. Het is een toeristische attractie geworden om dit straatje te rijden, wat wel bleek door het enorm drukke verkeer en de vele toeristen. Het is een erg leuk straatje dat erg goed onderhouden wordt.

Vervolgens hebben we de Coit Tower beklommen, een toren op één van de heuvels van SF die een prachtig uitzicht biedt over de stad. Ook vanaf daar was de Golden Gate niet te zien :P. Vanaf Coit Tower zijn we naar Union Square gewandeld, het grote plein middenin het winkeldistrict van de stad. Onderweg zagen we ook de beroemde cable cars rijden :).

Van hieruit hebben we de metro genomen naar Dolores, een wijk die is opgebouwd rond een oude kerk van de katholieke missie. Door heel Californië heen is de zogeheten 'Mission Trail' te vinden, 21 kerken die als doel hadden zoveel mogelijk inheemse volken (indianen) te bekeren tot het katholieke geloof. Deze kerk is hier een mooi voorbeeld van, vooral omdat op de bijbehorende begraafplaats veel bekeerde indianen begraven zijn. Op hun grafstenen staat dan hun geboortedatum en indianennaam, evenals de datum waarop zij gedoopt zijn en de christelijke naam die zij toen kregen. We hebben ons hier voor het eerst gerealiseerd dat de Europeanen hier enorme verandering voor de Indianen teweeg hebben gebracht. Er leefden in SF en omstreken honderden indianenstammen die zich allemaal ineens moesten bekeren en aan de westerse wereld aanpassen - en dit is pas 150-200 jaar geleden.

Na ons bezoek aan deze kerk/begraafplaats liepen we terug naar onze bushalte om terug te gaan naar de camping. Helaas liepen we ergens een verkeerd straatje in en stonden we ineens oog in oog met zeker 100 zwervers/daklozen die in de rij stonden voor de voedselbank. Ook San Francisco heeft duidelijk een mindere kant en ook hier zijn de gevolgen van de crisis goed zichtbaar. Op Union Square liepen ook al overal bedelaars. Erg confronterend om zo het verschil met ons toch erg rijke Nederland te zien.

De volgende dag was het dan 11 september, de dag van ons uitstapje naar Alcatraz. Dit was één van de dingen waar we heel erg naar uitkeken - en we zijn hier zeker niet in teleurgesteld! Om 08:00 waren we al in San Francisco, waar we eerst een bezoekje brachten aan de beroemde Fisherman's Warf, een heel gezellige en drukke haven vol restaurantjes en winkeltjes. Hier is ook Pier 39, een deel van de haven waar na een aardbeving in 1989 zich een kolonie zeeleeuwen heeft gevestigd. Inmiddels wonen er zo'n 600 zeeleeuwen en heeft de stad besloten deze pier maar voor het havenverkeer te sluiten en aan de zeeleeuwen te geven. Erg leuk om deze dieren midden tussen de boten te zien!

Na ons bezoekje aan de Fisherman's Warf namen we om 09:30 de boot naar Alcatraz. Dit eiland voor de kust van SF heeft ruim 30 jaar (tot 1963) gediend als gevangenis voor zware criminelen, waaronder de beroemde Al Capone. Bij aankomst op het eiland kregen we allebei een koptelefoon mee met een audio tour, die ons precies door de hele gevangenis rondleidde en overal informatie bij gaf. Een uitstekende manier om dit bezoek in te delen - het bleef, ondanks het grote bezoekersaantal, op deze manier rustig. De gevangenis was heel indrukwekkend om te zien. De cellen waren enorm klein (slechts zo'n 1.5 bij 3 meter!) en aangezien het gevangenen niet toegestaan was om hun cel op enige manier aan te kleden, was de sfeer ook erg kil. De verslagen van de schietincidenten en ontsnappingspogingen waren ook niet bepaald een pretje. De gevangenis is uiteindelijk gesloten omdat hij te duur werd om te onderhouden. Deze tour was heel erg interessant en dit uitstapje is iedereen die hier komt aan te raden. Een hoogtepunt van onze reis tot nu toe!

Volgende stop: Yosemite National Park!

• 14 September 2012 - 08:24

Inger:

Weer een ontzettend leuke blog!
    Die bomen :o! Maar wat een indrukwekkend verhaal over Alcatraz!
    Veel plezier nog verder.. (gaat zeker lukken denk ik)
    Wacht met spanning op de nieuwe blog!
    Liefs Inger

• 14 September 2012 - 08:33

Tineke:

Hey Laura en Jouke,
    Hier mijn eerste reactie op jullie wereldreisblog!
    Komt allamaal erg herkenbaar over op mij.
    Vooral Alcatraz, Fishermans Warf, de Pier, weet het nog goed, overweldigend allemaal!
    Vind het nog steeds grappig dat jij precies even oud bent als toen ik ging, hihi!
    Geniet! Dit doe je maar 1 keer!
    Liefs Tien!

• 14 September 2012 - 09:47

Moniek:

Hoi!
    Ik hoop dat jullie het bloggen lang volhouden want ik vind het erg tof om te lezen - net alsof we er bij zijn. Bovendien, na de reis kan je gewoon het fotoalbum maken en deze verhalen erbij plakken :D
    xx Mo

• 14 September 2012 - 13:02

Tom:

Heerlijk die verslagen van jullie.
    De nationale VVV kan ophouden te bestaan.
    Jullie schrijven de beste propaganda om eens in de VS te gaan touren!

keep it going and have fun!