Aankomst in Florida! - Reisverslag uit Orlando, Verenigde Staten van Jouke en Laura - WaarBenJij.nu Aankomst in Florida! - Reisverslag uit Orlando, Verenigde Staten van Jouke en Laura - WaarBenJij.nu

Aankomst in Florida!

Blijf op de hoogte en volg Jouke en Laura

02 November 2012 | Verenigde Staten, Orlando

Na de bruisende week in New Orleans waren we weer helemaal klaar om verder te gaan. Dat moest ook wel, want met nog slechts (!) een maand te gaan, moeten we langzaamaan de tijd in de gaten gaan houden. We willen niet in de laatste twee dagen nog even 2000 kilometer moeten rijden...

Onze volgende bestemming was al duidelijk: Florida! Deze staat wordt, heel toepasselijk, 'the sunshine state' genoemd en maakt deze naam het grootste deel van het jaar helemaal waar. Onze eerste stop hier was Panama City Beach, een badplaats in het noorden van Florida, aan de Golf van Mexico. Volgens de Lonely Planet is dit één van de mooiste stranden wereldwijd. Of dat waar is, weten we niet, maar het is in ieder geval een prachtig strand! Het was voor ons de eerste keer dat we op een wit strand waren. Heel vreemd als je het donkerbruine zand in Rockanje gewend bent... We zijn dan wel geen echte strandmensen (al dat zand en zout dat je weer mee terug neemt, en de hele dag niets doen vinden we ook al niet zo'n succes), maar het was hier wel heerlijk. De helderblauwe zee was warm (rond de 25 graden), het witte strand deed bijna zeer aan je ogen en de zon erbij gaf ons het gevoel dat we in het paradijs waren beland. Florida begon in ieder geval goed!

Nu staat Panama City Beach niet alleen bekend om haar prachtige stranden, maar ook om iets anders: midgetgolf! In de jaren '50 is hier de eerste midgetgolfbaan van de VS geopend. Dit was zo'n succes dat de ene na de andere baan werd geopend, en inmiddels barst PCB van de banen, die allemaal een ander thema hebben. Wij kozen voor een baan met de jungle als onderwerp. We sloegen ons balletje langs giraffen, olifanten en alligators, over bergen en bruggen en door grotten. Het was niet alleen heel grappig om te doen, de baan was ook nog eens enorm goed onderhouden. Een beetje nostalgisch was het voor Laura ook wel (Pap, hoe vaak hebben we de bal wel niet dwars door de looping bij de Euromast geslagen?!). De eindscore? Jouke won met 45 tegen 58 (par 42). Kwam voornamelijk omdat Laura ergens ruzie kreeg met een helling...

Na deze korte onderbreking in Panama City Beach reden we door naar ons eerste echte doel in Florida: Orlando. Deze plaats is natuurlijk vooral beroemd vanwege alle pretparken die er in en om gevestigd zijn. Thuis hadden we al kaartjes gekocht voor twee van deze parken: Universal Studios en Seaworld. Nu moeten we hier eerst even vermelden dat het weer in Orlando helemaal niet des Florida's was. Door orkaan Sandy, die langs de kust van Florida op weg omhoog was (waar hij, zoals jullie wel gehoord zullen hebben, uiteindelijk in de buurt van NYC aan land is gegaan), was er een groot koufront ontstaan boven Florida. De temperatuur kwam daardoor overdag nauwelijks tot 20 graden. Nog steeds lekker natuurlijk, maar lang niet zo warm als normaal. Gelukkig hebben we verder wat betreft Sandy nergens last van gehad.

Maandag besloten we Universal Studios te gaan bezoeken. Dit park is gericht op films - het idee is dat je in iedere attractie in een andere film zit. Het is een heel modern park: de meeste attracties maken gebruik van de nieuwste 3D-technologie, de achtbanen zijn extreem en alles ziet er uit alsof het net nieuw is. We hebben onder meer in Shrek, Despicable Me (daar ook nog even kennis gemaakt met een minion, zie de foto's!), Revenge of the Mummy, the Simpsons en Men in Black gezeten. Hoewel de attracties erg goed waren en we ons prima vermaakten, bleek het park erg klein te zijn. Bovendien hadden we een vrij rustige dag, waardoor we om 13:30 alles gedaan hadden. Tel daarbij op dat de kaartjes voor dit park $99 per persoon waren, en je begrijpt dat we op dat moment niet heel enthousiast waren. We besloten ons kaartje maar te upgraden naar een park-hopper, zodat we ook nog het andere park van Universal konden bezoeken: Islands of Adventure (tel nog eens $35 bij de prijs op, totaal voor 2 personen komt dus uit op 270 dollar...). Dit park ligt naast de Studios. We vinden het nogal belachelijk dat het twee parken zijn, aangezien ze eigenlijk hetzelfde doen: je wordt in de wereld van een film ondergedompeld. Het eerste deel in IoA dat we bezochten, was uiteráárd 'the Wizarding World of Harry Potter'. Zodra we dit gebied binnenliepen, was onze ergernis over de extra kosten al verdwenen. Fan-tas-tisch! De Harry Potter wereld is prachtig nagebouwd (precies zoals in de films): heel Hogsmeade staat er, net als, natuurlijk, Hogwarts. De mooiste attractie hier is 'Journey through Hogwarts', waarbij de wachtrij al onderdeel is van de attractie. Het is eigenlijk een wandeling door Hogwarts: je ziet de kassen van Professor Sprout, de kamer van Dumbledore en het lokaal van Defence against the Dark Arts. Na de wandeling door Hogwarts stap je in een karretje en begint de attractie. Je vliegt door de wereld van Harry Potter in een unieke combinatie van 3D-film en nagebouwde scenes. Het is niet helemaal uit te leggen, maar het was zeker één van de mooiste attracties die we ooit hebben gezien en een echte aanrader voor iedereen die van de boeken (en/of films) heeft genoten.

Naast de wereld van Harry Potter hebben we ook nog het superhero-park, het stripboeken-deel en Jurassic Park (héél cool!) bezocht. Helaas besloten we bij 'Popeye's boat race' de waarschuwing 'you willl get soaked' te negeren. We verwachtten zoiets als de Piranha in de Efteling: een paar spetters hier en daar, en daar blijft het bij. Niet dus. Het bootje was inderdaad vergelijkbaar met de Piranha, het resultaat echter niet. Je wordt vrolijk midden door watervallen, stroomversnellingen en geisers geleid, waardoor we aan het eind werkelijk doorweekt waren. Ons ondergoed was zelfs nat - toch iets minder prettig bij een temperatuur van 20 graden... Gelukkig liep het al tegen het einde van de dag en konden we thuis snel opwarmen.

Na een dagje bijkomen bezochten we woensdag het tweede park op ons lijstje: Seaworld. We wisten niet heel goed wat we hiervan moesten verwachten, maar het heeft ons heel positief verrast! Het is een dierentuin/pretpark dat helemaal gericht is op het leven in en om de zee. Erg leuk hier is dat veel dingen interactief zijn: we hebben een rog kunnen aaien en, tromgeroffel, een dolfijn aangeraakt! Zo bijzonder om deze dieren van zo dichtbij te kunnen zien en zelfs aan te kunnen raken. Verder hebben we verschillende shows bezocht, waarvan die met de orka's wel het mooiste is. Nog nooit eerder zagen we deze dieren (dieren van die grootte passen ook niet echt in ons kleine Nederland...) en de enorme afmetingen zijn heel indrukwekkend. Ook bijzonder in Seaworld is is de aanwezigheid van Manatees, een soort zeekoeien. Deze enorme dieren (ze kunnen zo'n 3 meter lang en 2000 kilo zwaar worden!) worden 'gentle giants' genoemd omdat ze volledig ongevaarlijk zijn en zelfs heel lief en nieuwsgierig. Manatees komen alleen in Florida (en een klein stukje daaromheen) voor. We zagen deze dieren achter glas in Seaworld, maar hebben ze inmiddels van heel wat dichterbij kunnen bekijken...

Na ons bezoek aan Orlando reden we naar een klein plaatsje aan de westkust van Florida: Crystal River. Dit stadje ligt midden in een gebied met heel veel natuurlijke warmwaterbronnen. Deze bronnen trekken manatees aan, die hier komen overwinteren. Hoewel het verboden is om met wilde manatees in aanraking te komen (om ze te beschermen), hebben verschillende organisaties in Crystal River een vergunning om mensen mee te nemen om kennis te maken met manatees. We vonden dat we deze kans niet moesten laten liggen - wie weet komen we nooit meer terug in Florida. We boekten een tour bij Sunshine River en moesten ons vanochtend om 06:30 (!) bij hen melden. De afspraak was zo vroeg, omdat manatees 's ochtends het meest actief zijn. Eerst kregen we de gelegenheid om wetsuits aan te passen, wat nog heel wat voeten in aarde had. Aangezien we beiden langer zijn dan hier gangbaar is (vooral Jouke natuurlijk), en bovendien ook flink wat slanker, was het even zoeken naar een wetsuit met de goede maat. Uiteindelijk lukte het (zie het charmante resultaat op de foto's...) en konden we, na de nodige uitleg, vertrekken. We vaarden naar het midden van het meer, waar één van de warmwaterbronnen was, en zwommen daar rustig het water in inclusief snorkels. Ons was uitgelegd dat we niet zelf de manatees mochten benaderen, maar dat we hen naar ons toe moesten laten komen. Daarom kregen we ook nog een zwemvest om, zodat we eigenlijk languit bleven drijven en ondertussen onder water konden zoeken naar manatees. Zodra we er één zagen, hielden we ons volkomen stil, en kwamen ze naar ons toe gezwommen. We konden ons eerst niet voorstellen dat dit echt zou gebeuren, dat deze gigantische dieren ons zouden komen begroeten, maar het gebeurde echt! We zijn beide uitgebreid door meerdere manatees (waaronder een baby van een paar weken!) besnuffeld en hebben ze kunnen aaien. Ze probeerden met ons te spelen (Laura werd heen en weer geduwd door één van de dieren) en Jouke kreeg de snuit van een manatee in zijn gezicht. Het was zó bijzonder om echt contact te hebben met zulke grote wilde dieren. Ze zijn ontzettend lief en heel erg nieuwsgierig - de baby was een tijdje niet meer bij Jouke weg te slaan. De ervaring was een beetje te vergelijken met een kat die in je gezicht komt snuffelen, alleen dan een kat van 2000 kilo met een snuit die groter is dan ons hoofd. Echt iets om nooit te vergeten - we hebben het hier over 50 jaar nog steeds over!

Het is op dit moment nog maar een paar uur geleden dat we in het water lagen met de manatees, en we vinden het nog steeds moeilijk te geloven dat we dit echt hebben gedaan. Needless to say: Florida is voor ons inderdaad het paradijs.

Volgende stop: de Everglades en de Florida Keys. Op naar het uiterste zuiden van de VS!

• 02 November 2012 - 20:12

Marten Smeding:

Hallo luitjes! Weer een prachtig verhaal van jullie.
    Ik lees dat Laura onze Jouke heeft laten winnen met midgetgolf door moedwillig op een helling te gaan staan modderen:héél verstandig. Ik had niet anders verwacht dan dat Laura niets te maken wil hebben met schuine zaken of oplopende kwesties, briljant om je ventje daar van je weg te laten lopen. Ik dacht al te weten dat Sandy niet tot Florida zou reiken,wij hebben de ellende van die rotmeid hier ruimschoots uitgemeten gekregen. Ze moeten die natuurrampen naar dictators en dat soort gespuis noemen. Ja, beste kijkers:trossen vast, want morgen komt Adolf langs. Vermoedelijk schampt hij slechts ons land om dan af te buigen richting het Middenoosten, inwoners van Tel Aviv worden verzocht zich ter evacuatie.... oh nee,toch niet zo'n goed idee.
    Overigens had ik nog nooit van een minion gehoord,zoals uit de foto blijkt ,heb ik niet echt iets gemist.
    Fijn dat jullie zo hebben genoten van Harry Potter,ik moet bekennen dat ik de films al moeilijk uit kan zitten. Pottertjes ken ik maar al te goed. Dat zijn van die onmogelijk kleine pestdropjes die verkoudheid de wereld uit schijnen te helpen, één keer gehad en bijna mijn tenorentetter kwijtgeraakt. De verkoudheid was blijvend,de keel was verdwenen! Nee met die Potterverhalen kan ik niet zo veel en ik ben ook niet in de ban van de Ring,zelfs niet in die der Nibelungen op muziek van Wagner,geef mij maar Roodkapje: even door een bos,hallo Grootm...hap weg! Foei boze wolf,mag ik je als jager even mijn geweer voorstellen,klaar en ze leefden nog lang en gelukkig. Het hoeft niet persé lang te duren om mooi te zijn.
    Enfin,jullie hebben ook nog een orka gezien in Amerikaanse uitvoering of te wel in grootverpakking.
    Wij hadden ook zo'n beest, maar die krijgt bij ons niet de kans om door te groeien. Want dat beest moest snel weer naar de oorspronkelijke visgronden,maakt niet uit waar: De Nederlandse staat betaalt, dan mag het wat kosten. Er was nog even sprake van een orka-zwembad op Tenerif (hoe schrijf je dat eigenlijk?)
    Daar zou het dier per vliegtuig naar toe worden gevlogen,hoewel het vliegveld aldaar......
    Maar goed ,we hebben die vis uitgezet,want Nederlanders hebben een reputatie hoog te houden in vissen uitzetten,of buitenlanders al naar gelang wat we niet nodig hebben.
    Dat Manatees een speciaal soort zeekoeien zijn, was mij onbekend. Dat je voor die schepsels al om 6.30 uur uit je bed moet,kan iedere boere... je vertellen,ze moeten natuurlijk voor dag en dauw gemolken worden,anders heet je geen koe van achternaam. Aangezien ze in zee zwemmen, zal het wel zoute melk zijn, hoe verzin ik het toch!
    Maar dat je van zulke goedaardige monsters zo onder de indruk bent,dat doet me wel wat.
    Of je daar over een halve eeuw nog over praat: dat zal de tijd leren. Vergeet niet dat er nog van alles in het verschiet ligt ,waar je lang over na kunt kaarten: opspelende wratten,pukkels en wintertenen,kunstofkniën en vervangende heupen,reutelende hartkleppen en een lekkende adoptienier,ach ik twijfel er niet aan of jullie zullen de gloedvolle herinneringen aan jullie liefhebbende ouders niet nodig hebben om de volledige bejaardenflat (met het opschrift:Hierna nog Hoger),op stelten te zetten.(tegen die tijd de vervanger van de rollator,waarmee de bejaarde alles in perspectief leert te zien-uiteraard niet door de verzekering vergoed)
    Ik hoor weer van jullie,
    Marten.

• 02 November 2012 - 21:16

Tjalling:

Laura, laura,

Wat lees ik nu dan toch....58 slagen op een baan van par 42, dat heb ik je echt beter geleerd.
    Afijn, ik hou het maar op de overtuiging van Jouke's vader dat het blijkbaar een strategische zet is geweest. Maar die helling bij de Euromast was ook een gemene....

Even serieus, zeer onder de indruk van jullie avonturen hier, zeker met de manotees, in 1 woord geweldig!

Sandy en NYC! hier werd alles teruggebracht tot: kan de marathon wel doorgaan....
    Ik vrees dat jullie een hoop ellende zelf gaan zien, er ligt vanaf Atlantic City naar het noorden echt heel veel in puin. Ik denk dat jullie je daar alvast op moeten voorbereiden, als je Enschede je nog weet te herinneren en alle verdriet daarvan, dan weet je een beetje waar je rekening mee moet houden.

Maar laat dat je plezier niet vergallen, blijf genieten zoals je nu doet, ik ben wel heel erg jaloers op jullie New orleans ervaring, daar moet ik echt naar toe!

Liefs

Pa(Tjalling)

• 02 November 2012 - 23:13

Tineke:

Hey allebei,
    Weer een gigantisch mooi verslag! Mooie foto's!
    Wat doen en zien jullie veel, jullie zijn net echte Amerikanen, die Europa in 1 week bezoeken!
    Wel terug komen hoor! Geniet ze!
    Liefs Tien
    Trouwens, in Dolfinarium Harderwijk aai je ook roggen en dolfijnen, hihi, geen manatee's, dat dan weer niet...

• 03 November 2012 - 13:38

Lucy:

Die foto van die manatee, het lijkt de slurf van Alf wel, haha! Lijkt me echt een geweldige ervaring. Zo zou ik ook graag nog eens met dolfijnen willen zwemmen. Schijnt ook zoiets onvergetelijks te zijn. Leuk weer om over jullie ervaringen te lezen. Liefs, Lucy

• 03 November 2012 - 16:18

Roelof:

Wat een geweldig verslag weer en wat een prachtige foto's! Ik had nog nooit van Manatees gehoord, wat een leuke beesten!

• 06 November 2012 - 07:27

Dinja:

Elke keer lees ik weer met plezier jullie verslagen.. en wat een mooie foto's! Wat betreft Harry Potter; ik heb Hagrid in real life rondlopen hier op school, alleen is het dan een vrouwelijke variant:) Ik vertel het jullie nog wel:P
    Geniet er nog van, want de tijd gaat zo hard voorbij! Jammer en fijn tegelijk, want we willen jullie graag weer zien! Dikke zoen!